Tradisjonell karate

Klubben trener stilarten Wado Ryu og er medlem av stilartsorganisasjonen Wado Ryu Norge. WRN er direkte tilknyttet Wado Ryu Karate Do Academy og Shiomitsu sensei 9. Dan Hanshi i England, samt Grandmaster Hironori Otsuka III i Japan.

Ungdom og voksne

Vi tilbyr tradisjonell karatetrening to økter per uke. Dette er et parti fra 13 år og oppover ubegrenset! Treningen består av slag- og sparkteknikker (kihon/basic). Disse teknikkene bruker vi også i det vi kaller kumite, hvor vi går to og to sammen i en tenkt kampsituasjon. Vi setter også sammen flere teknikker etter hverandre i et mønster, også kalt kata. Treningen er åpen for alle beltegrader uavhengig av fysisk nivå.

Barn
Vi har barnetrening hvor vi bruker elementer fra karateteknikker i forskjellige aktiviteter. De har en økt per uke. For barnepartiet er det særlig fokus på å utvikle grunnleggende fysikk, trivsel og lek og ikke minst respekt, disiplin, fokus og konsentrasjon.

Konkurransetrening

Kata
Det er flere treningsøkter i uken, både for de som konkurrerer og andre som er interessert i å trene kata. Forutsetningen er at man kan de grunnleggende kataene Khion Kata og Pinan Nidan og har lyst til å forbedre seg i kata. Det fins mange forskjellige kata, både de man lærer til de forskjellige beltegradene og spesialkata som konkurranseutøvere ofte går. En kata kan bestå av opp til 64 teknikker etter hverandre.

Sportskarate
Konkurransegruppen i kumite (fighting) har 2-4 treninger per uke avhengig av alder og satsningsnivå. Treningen holdes med relativt høy intensitet og fokus. Klubben følger WKF‘s regler og konkurrerer innenfor WKF systemet (WKF = World Karate Federation). I tillegg er det ofte en økt med løpetrening eller styrketrening og tøying

Ved opptak til konkurransepartiene ser man gjerne etter de som er mest treningsvillige og gir det lille ekstra på trening.

Gradering

Ord og uttrykk

Wado Ryu

“When you practice Wado Ryu as a martial art, it not only means committing yourself to the way of Wado Ryu, but also committing yourself to a certain way of life, which includes hard training, overcoming obstacles in life, and finding the way lead a healthy and meaningful existence in the time you have on this planet. Through this way of life you can reach the center of WA and lead a life of wholeness (https://www.wadoryu.no/wado-ryu-norge/ WRN, 03.09.19)”